Musorgski: Promenada
W 1874 r. w Petersburgu zorganizowano pośmiertną wystawę prac Wiktora Hartmanna (1834–1873), rosyjskiego malarza i architekta, przyjaciela Musorgskiego. Zainspirowany pracami przedwcześnie zmarłego artysty kompozytor postanowił oddać hołd przyjacielowi komponując cykl zatytułowany „Obrazki z wystawy”. Każda z 10 powstałych miniatur jest muzycznym odwzorowaniem któregoś z obrazów Hartmanna. Tak więc powstały części zatytułowane: Gnom, Stary zamek, Tuileries, Bydło, Taniec kurcząt w skorupkach, Samuel Goldenberg i Szmul, Rynek w Limoges, Katakumby, Chatka na kurzej stopce, Wielka brama w Kijowie.
Oparta na prostym acz chwytliwym temacie Promenada otwiera nie tylko cykl, ale jest także rodzajem łącznika między poszczególnymi miniaturami. Dzięki temu kompozytor płynnie przechodzi z jednego do drugiego obrazu.
Choć w oryginale Musorgski napisał „Obrazki” na fortepian, to dziś najbardziej popularna i najczęściej wykonywana jest wersja na orkiestrę. Na przestrzeni lat powstało prawie 30 różnych instrumentacji. Współcześnie najczęściej wykonywana jest ta, którą w 1922 r. przygotował Maurice Ravela.
- 2 flety
- Musorgski: Promenada (na 2 flety)
- 2 klarnety
- Musorgski: Promenada (na 2 klarnety)
- 2 wiolonczele
- Musorgski: Promenada (na 2 wiolonczele)
- flet + fortepian
- Musorgski: Promenada (na flet i fortepian)
- fortepian
- Musorgski: Promenada (na fortepian solo)
- fortepian - 4 ręce
- Musorgski: Promenada (na fortepian na 4 ręce)
- klarnet + fortepian
- Musorgski: Promenada (na klarnet i fortepian)
- wiolonczela + fortepian
- Musorgski: Promenada (na wiolonczelę i fortepian)
- skrzypce + fortepian
- Musorgski: Promenada (na skrzypce i fortepian)
- dwoje skrzypiec
- Musorgski: Promenada (na dwoje skrzypiec)