Bach: Badinerie
Badinerie (słowo pochodzące z języka francuskiego), to zazwyczaj niewielkich rozmiarów utwór, o lekkim, żartobliwym, często tanecznym charakterze, popularny zwłaszcza w XVIII w. Najbardziej znaną tego typu kompozycją jest ta wieńcząca II Suitę orkiestrową h-moll BWV 1067 J. S. Bacha.
Ouvertures¸bo taki francuski tytuł w oryginale noszą cztery suity orkiestrowe BWV 1066-1069, powstały najprawdopodobniej w latach 30. XVIII wieku. Druga, utrzymana w tonacji h-moll przeznaczona jest na flet poprzeczny, smyczki i basso continuo. Po Uwerturze Bach umieścił również utwór typowo francuski Rondeau. Po nim Sarabande i dwa Bourrées. Kolejną częścią jest Polonaise – taniec polskiego pochodzenia, od XVII wieku niezwykle popularny w całej Europie, szczególnie jako utwór otwierający bale. Suitę kończą dwa kolejne tańce: francuski Minuet i wirtuozowskie Badinerie.
- 2 flety
- Bach: Badinerie (na 2 flety)
- 2 klarnety
- Bach: Badinerie (na 2 klarnety)
- 2 wiolonczele
- Bach: Badinerie (na 2 wiolonczele)
- flet + fortepian
- Bach: Badinerie (na flet i fortepian)
- fortepian
- Bach: Badinerie (na fortepian solo)
- fortepian - 4 ręce
- Bach: Badinerie (na fortepian na 4 ręce)
- klarnet + fortepian
- Bach: Badinerie (na klarnet i fortepian)
- wiolonczela + fortepian
- Bach: Badinerie (na wiolonczelę i fortepian)
- skrzypce + fortepian
- Bach: Badinerie (na skrzypce i fortepian)
- dwoje skrzypiec
- Bach: Badinerie (na dwoje skrzypiec)