Czajkowski: Taniec czterech łabędzi
Jezioro łabędzie to nie tylko najsłynniejszy balet Piotra Czajkowskiego, ale i najbardziej znany tytuł w dziejach tego gatunku. Aż trudno uwierzyć że kompozycja, która dziś jest obowiązkowym tytułem dla każdego liczącego się zespołu baletowego, nie wzbudziła entuzjazmu i została przyjęta chłodno. Premiera dzieła, która odbyła się w znakomitym Teatrze Bolszoj w Moskwie 4 marca 1877 r. należy uznać za niudaną. Tym samym dzieło zaraz po pierwszym wystawieniu zniknęło z afiszy aż na kilkanaście lat. Tytuł odniósł sukces dopiero pod koniec XIX wieku, parę lat po śmierci kompozytora. 15 stycznia 1895 r. Jezioro zaprezentowano w Petersburgu w nowej wersji. Przeróbek dokonał brat Czajkowskiego – Modest, który poprawił oryginalne libretto. Z kolei redakcją partytury zajął się Włoch Riccarda Drigo, który był kapelmistrzem i dyrektorem muzycznym Baletu Teatru Maryjskiego w St. Petersburgu. Warto nadmienić że sam Czajkowski wysoko cenił Drigo, którego obok Léo Delibesa uważał za najznakomitszego twórcę baletów.
Choreografie na potrzeby przedstawienia w Petersburgu przygotowali Mariusa Petipy (akty I i III), uznawany za „ojca” rosyjskiego baletu klasycznego i Lwa Iwanowa (akty II i IV).
- 2 flety
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na 2 flety)
- 2 klarnety
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na 2 klarnety)
- 2 wiolonczele
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na 2 wiolonczele)
- flet + fortepian
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na flet i fortepian)
- fortepian
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na fortepian solo)
- fortepian - 4 ręce
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na fortepian na 4 ręce)
- klarnet + fortepian
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na klarnet i fortepian)
- wiolonczela + fortepian
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na wiolonczelę i fortepian)
- skrzypce + fortepian
- Czajkowski: Taniec łabędzi (na skrzypce i fortepian)