Saint-Saëns: Łabędź
Choć Camille Saint-Saëns twierdził, że napisał utwór będący muzycznym żartem i uważał go za wygłup, to właśnie Karnawał zwierzą stał się najbardziej znanym dziełem francuskiego kompozytora. Sam utwór określił mianem „fantazji zoologicznej”, co może świadczyć o dystansie z jakim Saint-Saëns podchodził do kompozycji.
Na ową fantazję składa się 14 miniatur, które zostały skomponowane na zespół składający się z 11 instrumentów. W Karnawale Saint-Saëns w humorystyczny sposób przedstawiających rozmaite zwierzęta, ale nie tylko. Z niezwykłą finezją i przy znakomitej instrumentacji, za pomocą dźwięków maluje muzyczne obrazy ilustrujące np. kury i koguty, żółwia czy słonia. Przedostaniom miniaturę zatytułował „Łabędź”. Co ciekawe jedynie tę cześć kompozytor pozwalał prezentować szerszej publiczności. W przypadku innych fragmentów w sposób kategoryczny odmawiał twierdząc, że zaszkodzą one jego reputacji. Partyturę całego Karnawału wydano dopiero po śmierci Saint-Saëns.
- 2 flety
- Saint-Saëns: Łabędź (na 2 flety)
- 2 klarnety
- Saint-Saëns: Łabędź (na 2 klarnety)
- 2 wiolonczele
- Saint-Saëns: Łabędź (na 2 wiolonczele)
- flet + fortepian
- Saint-Saëns: Łabędź (na flet i fortepian)
- fortepian
- Saint-Saëns: Łabędź (na fortepian solo)
- fortepian - 4 ręce
- Saint-Saëns: Łabędź (na fortepian na 4 ręce)
- klarnet + fortepian
- Saint-Saëns: Łabędź (na klarnet i fortepian)
- wiolonczela + fortepian
- Saint-Saëns: Łabędź (na wiolonczelę i fortepian)
- skrzypce + fortepian
- Saint-Saëns: Łabędź (na skrzypce i fortepian)
- dwoje skrzypiec
- Saint-Saëns: Łabędź (na dwoje skrzypiec)